Artservis
Umetnik na službenem potovanju
Kashima International Artist in Residence Program
 
Vizualni umetnik Matej Andraž Vogrinčič opisuje svoje rezidenčno bivanje in ustvarjanje v AIR Kashima v Beppuju na Japonskem.
 
 

Kashima je v japonščini izraz za hišo, v kateri bivaš, medtem ko uživaš v raznih termalnih terapijah, da si pozdraviš telo in duha… 

Beppu je svetovna prestolnica termalnih vrelcev. Terme in spaji so na vsakem koraku. V  tem malem mestu z okrog 100.000 prebivalci jih imajo kar 144. Letno jih obišče 12 milijonov turistov in tu pa tam kakšen umetnik, ki se je prek interneta prijavil na t.i. open call kashima international artist in residence. 

Kashima international artist in residence program poteka od leta 2008. Vsako leto ima drugo temo, letošnja pa je bila ‘’space-time’’.

Open call ali Klic je namenjen umetnikom vseh disciplin v polju sodobne umetnosti, tako da se lahko prijavi dobesedno kdorkoli, ki misli,da njegovo delo spada v polje sodobne umetnosti. Link so mi  poslali vrli producenti ljubljanskega Bunkerja.

Letos so dobili okrog 800 prijav. Ožji izbor naredijo kuratorji Beppu projekta, končni izbor pa zunanji umetniski svetovalec Takashi Serizawa.

Rezidenca traja najmanj 30 in največ 60 dni. Umetniku so na voljo produkcijski stroški, ki ne smejo presegati 650.000 jpn, kar je po današnjem tečaju 4.670 evrov, dnevnice v višini 3000 jpn, kar je 21,50 evra, atelje v velikosti okrog 30 kvadratov, povratna letalska karta in honorar, ki znaša 250.000 jpn ali 1796 evrov.

Prijava, ki mora biti v pdf formatu in ne sme biti večja od 3MB, pa mora vsebovati:
1. opis dela, ki bo izvedeno v mestu Beppu,
2. profil umetnika,
3. en primer predhodnega, že izvedenega projekta, ki je najbolj relevanten za projekt, ki bo nastal  v Beppuju.

Beppu art project, ki organizira to rezidenco, je v svojem Klicu podal osnovna izhodišča, ki so po mojem mnenju precej zmanjšala maneverski prostor.

Določeni sta bili samo dve ulici, na katerih naj bi bilo umetniško delo. Kot so mi povedali, je bilo to v želji, da umetniku olajšajo delo, čeprav so ga po mojem mnenju otežili. In ob naslednji rezidenci prostor ne bo več omejen na samo dve ulici.

Delo, ki sem ga predlagal in na podlagi katerega sem bil izbran, se je ukvarjalo s t. i. urbanim pohištvom. Z odtočnimi cevmi, z zračniki stavb, z nabiralniki in s predmeti, z različnimi objekti, ki bi naj  lezli iz teh zračnikov. Kar se je izkazalo za precej komplicirano zaradi souporabe javnega in zasebnega prostora, zaradi japonskih zakonov, požarne varnosti itd. Tako da sem prvotni predlog preoblikoval in za svoj projekt uporabil enega od redkih spajev, ki niso v uporabi. Najeli smo ga za dva meseca (en mesec za realizacijo in drugi za razstavo).

V spaju pa je ponavadi velika banja s predprostorom s parimi pipami. Mojo instalacijo tvorita le prostor in vrv. Oranžna vrv, ki se spogleduje z dvema slavnima japonskima umetniškima kolektivoma, Mono-ha in Gutai, z animiranimi filmi predvsem Miyazakija in z japonsko blazino, imenovano tatami. Sicer pa je več jasno iz priložene fotografije.

Rezidenca je v starem strogem centru mesta. V pritličju atelje in stanovanje nad njim. Nima pa kopalnice, oziroma ima samo WC in lavabo, kot večina stavb v tem delu mesta. Zato pa je bil za vogalom po mojem mnenju najlepši in tudi največji in najstarejši, 150 let star spa Takegawara. Minuto peš. Vstop v svet vroče vode stane 72 centov. Težava je le v tem, da se je po obisku spaja težko spraviti k delu…

Druga otežujoča okoliščina je pa ta, da recimo kakšnega bauhausa, ali pa trgovine z barvami, ali pa trgovine s fotomaterialom ni ravno za vogalom, tudi s kolesom (beppu project zagotovi tudi kolo) večina destinacij ni prav blizu.

Ker Beppu project dela še malo morje drugih stvari (rezidence japonskih umetnikov, delavnice, priprava mixed bath trienala…), je logistika uporabe avtomobila in prevoza v večje mesto kar zahteven podvig, ki  zahteva čas. Znanje angleščine ni prav pogost pojav, tako da pri vsaki stvari rabiš še asistenta-prevajalca.

Denar za Kashima artist in residence programme prihaja neposredno od japonskega ministrstva za kulturo, ki ima precej stroga pravila glede porabe denarja. Ves mora biti porabljen na Japonskem. Produkcija del za razstavo v Sloveniji ali kje drugje žal ni mogoča.

Moje izkušnje z rezidenco v Beppuju so zelo dobre: dobri pogoji za delo, produkcijski denar in vnema zaposlenih pri Beppu project.

Najlepše je pa to, da so me povabili nazaj in da bom, če bo vse po sreči, sodeloval na trienalu leta 2015.

Matej Andraž Vogrinčič, december 2013

Fotografije:
Avtor: Matej Andraž Vogrinčič. Objavljene z dovoljenjem.

O avtorju: 
Matej Andraž Vogrinčič je mednarodno priznan vizualni umetnik, ki se ukvarja s prostorskimi intervencijami.
http://sl.wikipedia.org/wiki/Matej_Andraž_Vogrinčič 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
Prijavi se na okrožnico Artservisa:
 
 
Zadnja objava, tema:
V stari Tobačni tovarni na Tržaški c ...
 
RSS  Twitter 
 
Artservis | SCCA-Ljubljana, Metelkova 6, 1000 Ljubljana | Pogoji uporabe